Dla dzieci z Afazją

Ćwiczenia  logopedyczne dla dziecka z afazją /można wykorzystać do pracy z dzieckiem z opóźnionym rozwojem mowy/

Rozwijanie komunikacji werbalnej z otoczeniem /zabawy dźwiękonaśladowcze podparte gestem, przedmiotami, zabawkami, ilustracjami, napisami/.

  1. Wzbogacanie zasobu słownictwa biernego i czynnego /wskazywanie, nazywanie przedmiotów lub czynności z różnych grup tematycznych najbliższych dziecku – zawsze podparte przedmiotami, obrazkami lub napisami/.
  2. Usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych /ćwiczenia warg, języka, żuchwy i podniebienia miękkiego/.
  3. Wydłużanie fazy wydechowej /poprawa zaburzonego toru oddechowego - nosem i wywołanie toru dolno-żebrowo-brzusznego/, wydłużenie fazy wydechowej, ćwiczenia równomiernej siły wydechu, zgranie pauz oddechowych z treścią wypowiedzi/.
  4. Doskonalenie sprawności fonacyjnej /fonacja samogłosek i głosek trwałych, sylab, wyrazów 1,2,3-sylabowych zbudowanych z sylab otwartych, zamkniętych a później mieszanych/ zawsze podpartych gestem, przedmiotem, obrazkiem a później napisem/.
  5. Doskonalenie zdolności rozumienia mowy /podawanie najprostszych  znanych z życia codziennego 2-3 zabawek /zwiększanie  ilości zabawek, obrazków, wykonywanie poleceń jednoczłonowych, wskazywanie obrazków sytuacyjnych przedstawiających treści wyrażone w przeczytanym zdaniu, ćwiczenia poleceń bardziej złożonych/.
  6. Budowanie systemu językowego /budowanie zdań prostych /1 rzeczownik + 1 czasownik/.
  7. Kształcenie umiejętności stosowania poprawnych form gramatycznych /ćwiczenia powinny być wykonywane dopiero wówczas, gdy dziecko będzie nazywać wiele przedmiotów i czynności/
  • sprawdzanie rozumienia informacji
  • wskazywanie  na  zabawkach,  loteryjkach,  ilustracjach   części  ciała  i  określenie  ich
  • Szukanie odpowiedzi na pytanie: Czego tu nie ma?
  • Szukanie odpowiedzi na pytanie: Czyje to jest? Chłopca. Dziewczynki.  
  • Szukanie odpowiedzi na pytania: Co dziewczynka rysuje, wycina? itp.
  • Używanie nowych słów o tej samej końcówce w dopełniaczu
  • Używanie nazw osób:
  •  Sprawdzanie rozumienia wypowiedzi /Pokaż oko konia/.
  • Odpowiadanie na pytanie Czyje to oko? Czyja to głowa? Czyj ogon?
  • Porządkowanie różnych ilustracje według ich rodzaju: on, ona, ono.
  • Używanie odpowiednich form w oparciu o ilustracje:
  • Używanie odpowiednich form dodając do tego barwę i różne przedmioty:
  • Używanie odpowiednich form uwzględniając przy tym ich barwę i wielkość
  1. Rozwijanie percepcji słuchowej.
  • reakcja na dźwięk
  • dyskryminacja dźwięków
  • identyfikacja odgłosów
  • ćwiczenia pamięci słuchowej
  • ćwiczenia słuchu fonematycznego
  1. Rozwijanie orientacji w przestrzeni /chodzenie pod dyktando, powtarzanie demonstrowanych sekwencji ruchowych, ćwiczenia w prawidłowym rozumieniu przyimków/.
  2. Ćwiczenia percepcji wzrokowej /zabawa klockami, przedmiotami, rozsypankami obrazkowymi, układankami, loteryjkami, puzzlami/.

   Większość  ćwiczeń do wykonywania w przedstawionych powyżej punktach można znaleźć w zamieszczonych wcześniej materiałach na stronie przedszkola.

 Ćwiczenia logopedyczne z akcentem

 Akcent to inaczej nacisk położony na jakąś część wyrazu lub zdania. Ma on za zadanie wzmocnić i podkreślić ten właśnie element całości.

             Aby wyrobić  prawidłowe akcentowanie, poza dużą ilością ćwiczeń słuchowych wspólnie wystukujemy lub wyklaskujemy rytm:

 w oparciu o klocki domina (z poszerzaniem zakresu najpierw o 1 a później w miarę postępu dziecka),

  • gdzie występowały 2 uderzenia,
  • gdzie występowały 2 uderzenia i 1 było wzmacniane,
  • gdzie występowały 3 uderzenia,
  • gdzie występowały 3 uderzenia i środkowe było wzmacniane,
  • powtarzanie 2 takich samych sylab,
  • powtarzanie 2 takich samych sylab przy czym pierwsza była wzmacniana,
  • powtarzanie wyrazów 2-sylabowych,
  • powtarzanie wyrazów 2-sylabowych, gdzie 1 była wzmacniana
  • powtarzanie wyrazów 3-sylabowych,
  • powtarzanie wyrazów 3-sylabowych, gdzie środkowa była wzmacniana.

 

   Ćwicząc akcentowanie, materiał słownikowy dobieramy w zależności od aktualnie uczonych głosek i liter przy nauce czytania i odczytywania mowy z ust oraz od tematyki poszerzającej zasób leksykalny każdego dziecka.

 

   Od tego jaki wyraz zaakcentujemy w zdaniu zależy jego sens. Przekonajcie się o tym, słuchając wierszyka, gdzie czytający wypowie mocniej podkreślone słowa.

 

„Ala ma KOTA rzecz niesłychana,

bo chociaż każdy kogoś ma,

to nasza Ala ma właśnie kota,

kota, a nie na przykład psa.

 

ALA ma kota, a nie Ola,

nie Jędrek, Błażej ani Jaś,

ale ta Ala, ta malutka,

co dwa ogonki mysie ma.

 

Ala MA kota, choć mówiono,

że to jest plotka, zwykły fałsz,

lecz wczoraj wszyscy zobaczyli

- ona naprawdę kota ma.”

 

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

 

  1. Jakie zwierzątko ma Ala?
  2. Kto ma kota?
  3. Czy na pewno jest on własnością dziewczynki?

 

Zauważcie, że zaznaczyliśmy 3 wyrazy, aby 3 razy zwrócić uwagę na inną rzecz. Akcent to dobry sposób na podkreślenie najważniejszych słów i zainteresowanie słuchacza.